11. Międzynarodowe Targi Opakowań Packaging Innovations już za nami. Odbyły się 2-3 kwietnia 2019 r., tradycyjnie w warszawskim Centrum EXPO XXI
(przy ul. Prądzyńskiego 12/14). Cieszyły się dużym zainteresowaniem – ponad 5000 odwiedzających,
ponad 200 producentów i dostawców z całego świata, m.in. z branż: spożywczej, kosmetycznej,
farmaceutycznej i logistycznej.

Ekspozycja obejmowała 7 stref tematycznych: Logispack, Labelling, Ekopack, Luxpack, Printing, Safetypack oraz Co-Packaging. Nazwa wydarzenia zobowiązuje, dlatego podczas targów nie zabrakło również innowacji, których w tym roku zaprezentowano ponad 50. Dużo miejsca poświęcono trendom eko, opakowaniom transparentnym oraz typu smart.

 

Wśród firm związanych z tematyką naszego czasopisma na targach zaprezentowały się m.in.:

• Stora Enso Poland S.A. (po raz pierwszy jako wystawca na Packaging Innovations) – wiodący dostawca rozwiązań w zakresie opakowań odnawialnych, biomateriałów, konstrukcji drewnianych i papieru, operujący na rynkach globalnych;

 

  

 

• Metsä Board (stały bywalec tych warszawskich targów) – czołowy europejski producent wysokiej jakości tektur litych, tektur dla gastronomii i białych kraftlinerów, które są wytwarzane z pierwotnych mas włóknistych. Lekkie tektury zostały opracowane w celu uzyskania lepszych, bezpieczniejszych i bardziej zrównoważonych opakowań towarów konsumpcyjnych, a także opakowań stosowanych w handlu detalicznym i gastronomii;

• DS Smith - co 7 opakowanie na sklepowych półkach zostało wyprodukowane przez tę firmę. Produkty z tektury oferowane przez DS Smith to „opakowania gotowe na półkę” (SRP), transportowe i detaliczne, standy i POS, niezwykle wytrzymałe opakowania przemysłowe oraz palety tekturowe. Ofertę uzupełnia szeroki wachlarz usług;

 

 

 

• Pulpack - firma specjalizująca się w produkcji ekologicznych opakowań z recyklingu wytwarzanych z masy tekturowej. Znajdują zastosowanie w różnych gałęziach przemysłu, m.in. w branży kosmetycznej, farmaceutycznej, motoryzacyjnej, energetycznej, elektrycznej, AGD.

 

 

Po raz drugi z własnym stoiskiem na Packaging Innovations wystąpiła firma Introzap, tym razem poza rozwiązaniami

 marki Kolbus prezentowała też maszyny do wytwarzania opakowań z tektury falistej BCS Autobox.

 

 

Nie zdziwiła nas obecność Polskiej Izby Opakowań, w przeciwieństwie do Instytutu Biopolimerów i Włókien Chemicznych z Łodzi, który również wystąpił w roli wystawcy.

 

 

„Przegląd Papierniczy” tradycyjnie dostępny był w Strefie Mediów obydwu hal targowych i cieszył się dużym powodzeniem zwiedzających.

 

 

 

Istotne dla targów były imprezy towarzyszące, Strefy workShops i V edycja Konferencji Label Innovations „Eko, które kupi konsument – czyli o ekoinnowacjach w opakowaniach” z cyklu „Co mówi Twoje opakowanie?”, która koncentrowała się wokół szans rozwojowych, jakie mogą przynieść producentom trend ekologiczny i premium w branży opakowań.

Najważniejsze zagadnienia, które eksperci poruszyli w trakcie konferencji:

• Eko w prawie piszczy – czyli szanse i zagrożenia wynikające z rozszerzonej odpowiedzialności producentów. Rozszerzona odpowiedzialność producenta, czyli obowiązki prawne wprowadzających do obrotu opakowania lub produkty w opakowaniach;

• Masą zielonych listków, czy spersonalizowaną komunikacją na opakowaniu – czym przekonasz konsumentów generacji X, Y i Z do zakupu swoich produktów? Odkryj motywacje zakupowe konsumentów pokoleń X, Y, Z.;

• Jak produkty ekologiczne zagrażają rozwojowi marek premium? Przyszłość opakowań premium w kontekście wzrostu znaczenia ekologii;

• Rozterki grafika: projektowanie jest sztuką, czy sztuką jest projektować? Trendy: ECO i CLEAN LABEL w projektowaniu graficznym etykiet. Poszukiwanie dobrych produktów vs budowanie pozytywnych asocjacji dla etykiet produktów;

• Jak połączyć ekologię z ekonomią? Trendy wśród podłoży do druku etykiet;

• Eko, które kupi konsument – czyli o etykietowych ekoinnowacjach.

 

Spośród 30 spotkań w ramach seminariów workShops na uwagę zasługują m.in. prezentacje:

• „5 wyzwań dla opakowań w obliczu zmieniającego się świata” – Paweł Mazanka i Marta Jędrzejczak z firmy DS Smith. Te wyzwania to: e-commerce, zrównoważony rozwój, wojna z plastikiem i ekologiczność, personalizacja i druk cyfrowy;

• “The potential of right sized packaging in today’s empty space economy” – Santiago Soria z DS Smith

• „Wymagania zdrowotne dla opakowań do kontaktu z żywnością, w tym opakowań ekologicznych” – Adam Fotek z J.S. Hamilton Poland S.A.

• „Wystarczająco czyste do jedzenia – zrównoważone rozwiązania z tektury” – Stanisław Moczulski z Metsä Board Poland. W tej prezentacji podkreślono jak istotna dla całego łańcucha wartości jest współpraca przy tworzeniu bezpiecznego cyklu życia materiałów do kontaktu z żywnością i opakowań żywności;

• „Jak możemy zoptymalizować koszt opakowań FMCG w całkowitym procesie logistycznym?” – Rafał Miszczak & Robert Lis z Mondi;

• „Opakowanie w e-commerce: od zamówienia przez dostawę po unboxing. Czynniki sukcesu w kluczowych etapach realizacji zamówienia” – Maciej Sawina & Robert Lis z Mondi

• Warsztaty Mondi „Opakowaniowe Tetries”. Eksperci z firmy Mondi przedstawili w praktyce wybrane zagadnienia z obu wcześniejszych prezentacji. Przeanalizowali różne scenariusze ułożenia 6 szt. opakowań jednostkowych w opakowaniu zbiorczym/SRP. Sprawdzili je pod kątem zużycia materiału, ekspozycji na półce, dostępu do produktu, transportu i magazynowania. Podobnie przyjrzeli się wybranym zagadnieniom z obszaru opakowań e-commerce.

 

 

 

Bardzo istotną częścią wydarzeń zorganizowanych w trakcie targów była „Strefa Studenta”, gdzie młodzi projektanci opakowań mogli przedstawiać swoje projekty i uczestniczyć w ósmej edycji konkursu na najlepszy projekt opakowania w trzech kategoriach: wrażenie, funkcjonalność i forma oraz szata graficzna. Diamentowym sponsorem konkursu była firma DS Smith. W kategorii „Wrażenie” zwyciężył projekt „Opakowanie na płytę inspirowane miastem” Bartosza Świątkowskiego, w kategorii „Funkcjonalność i Forma” projekt „SEMIC” Natalii Płoskonki, a w kategorii „Szata Graficzna” projekt: „Remedi” Mikołaja Chrostowskiego.

 

 

Wyraźnie widać, że Międzynarodowe Targi Opakowań Packaging Innovations promują nowe koncepcje i trendy w branży opakowaniowej. Na stoiskach wystawców i w trakcie prezentacji przewijały się motywy nowych technologii i systemów unowocześniających proces pakowania towarów, czy to w zakresie projektów, materiałów, czy maszyn do produkcji opakowań.

Życzymy targom dalszego rozwoju i zachęcamy do udziału w następnej edycji 1-2 kwietnia 2020 r.